Pirátský energetický mix - jaký?

Moderátor: Resortni tym PrumyslObchod

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Průmysl a obchod. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 3609
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 779 poděkování
Dostal poděkování: 3793 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátský energetický mix - jaký?

Příspěvek od Ondra.kl »

Vit.Jurasek píše:
23 úno 2021, 12:26
Já myslím, že by dotyčný vůbec neměl potřebovat nějakou garanci - mělo by to být na něm - nastaví si, že chce mít v 17:00 plně nabité auto a vcelku jednoduchý SW dokáže pohlídat, že se do sítě nepustí víc než co se zvládne včas dobít a je to.
Je blbost aby se tohle jakkoliv řešilo na straně provozovatele sítě - proč by měl řešit jestli končím v práci ve 14:00 nebo 20:00? A jaká je pravděpodobnost, že se budu potřebovat autem pro něco otočit ve městě? (a potřebuju tak, aby nabití nikdy nekleslo pod 20, 30, 50 %) Logika osobního používání takového zdroje je výrazně rozmanitější než co by mohl a měl řešit nějaký centrální prvek. Pokud to bude třeba tak ať moje auto nahlásí do sítě, že příštích 6 hodin poskytne XkWh, ale až je to věc toho co umí to auto, ne síť.
Mno já myslím že nejsme ve sporu, jen to jinak popisujeme. Myslím že nikdo nepřipojí auto k něčemu o čem neví jak to funguje. Spíš to připojí k něčemu co bude někdo provozovat jako službu - a tedy to bude mít nějaké podmínky a v těch bude i nějaká záruka fungování. A bude to o tom jak se systém auta domluví se systémem nabíječky - je možné že se nedomluví, takže se auto ani nevybije ani nenabije. Nebo se nějak domluví a - a pak je otázka jak individuální a granlární to nastavení bude. Vždy však půjde o dohodu mezi provozovatelem auta a provozovatelem nabíječky ... a o vzájemném ekonomickém profitu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondra.kl za příspěvek:
Vit.Jurasek

michalhost
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 5
Registrován: 23 led 2021, 21:05
Dostal poděkování: 2 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátský energetický mix - jaký?

Příspěvek od michalhost »

Podle mě je to trochu kočkopes.
Jako rozumím argumentům a záleží na provedení, ale stále mi tu vyskakuje jedno velké ale. V podstatě každá dobíjecí stanice, imho zásuvka by musela být vybavena i zpětným systémem, tedy ne jen aby byla schopna dodávat energii ze sítě do auta, ale i z auta do sítě a to je poměrně velká investice do rozvodných zařízení po celé zemi. Přeci jenom nemůžeme nutit lidi aby parkovali jen na vyhrazených místech určených k připojení do sítě, leda že by se takto investovalo do parkovacích domů například ve velkých městech, kde by například v centru stál parkovací dům přizpůsobený jako energetická záložna, kam by se sjelo víc lidí najednou a poskytli své vozy do bateriového systému. Pokud by ale takový centrální systém chyběl a byla by rozvodná síť decentralizovaná do každého místa, kde by lidé chtěli parkovat, pak by bylo uzpůsobení sítě logistický problém a vezměme v potaz i ztrátovost, než se energie dostane z bodu A do bodu B, tady se mi jako jediný logický systém zdá právě systém parkovacích domů slash bateriových domů. Pak by energetická účinnost byla vyšší, protože by se z jednoho místa dalo čerpat velké množství energie, než mít po celém městě, či regionu rozesetou nekoncepční rozvodnou síť náchylnou na jakékoliv poškození i přírodního původu a ztrátám.
Tedy, dle mého stojíme před otázkou, jestli investovat peníze do parkovacích domů, které při velmi vysokém využití primárně elektrickými auty může posloužit jako velkokapacitní akumulátor energie a zároveň vyřešit problém s parkováním, či vystavět na předměstí dejme tomu vodíkové, či gravitační akumulátory, které mohou posloužit zrovna tak a v případě vodíku mohou do budoucna poskytnout prostředí pro vybudování strategických zásob vodíku pro budoucí generace mobility - upřímně elektromobilita je podle mě slepá vývojová větev a budoucnost je ve vodíku, který si elektřinu vyrobí sám a není závislý na okamžité dostupnosti elektřiny ze sítě.

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 3609
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 779 poděkování
Dostal poděkování: 3793 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátský energetický mix - jaký?

Příspěvek od Ondra.kl »

michalhost píše:
23 úno 2021, 15:42
V podstatě každá dobíjecí stanice, imho zásuvka by musela být vybavena i zpětným systémem, tedy ne jen aby byla schopna dodávat energii ze sítě do auta, ale i z auta do sítě a to je poměrně velká investice do rozvodných zařízení po celé zemi.
Každá ne. Jen některá - ta u které si někdo spočítá návratnost a vybuduje ji. Parkovací domy jsou určitě dobrou cestou - aut tam bude hodně a i to parkování může být levnější, když se dá baterie auta k dispozici jako protihodnota (v nějakém režimu). Dělat to všude nemá smyls.
michalhost píše:
23 úno 2021, 15:42
a vezměme v potaz i ztrátovost, než se energie dostane z bodu A do bodu B,
Co si pamatuju z 90. let a elektropůmyslovky tak:
1. vyrobíš nějako elektrickou energii na VN (100% vyrobeno)
2. Transformace VN/VVN ti sežere 5% (95% dodáno)
3. vedení VVN ti sežere nejméně dalších 5% (90,3% dodáno)
4. transformace VVN/VN ti sežere dalších 5% (85,7% dodoáno)
5. vedení VN ti sežere nejméně dalších 5% ( 81,5% dodáno)
6. transformace VN/NN ti sežere dalších 5% ( 77,4% dodáno)
7. vedení NN ti sežere dalších 5-10% ( 69,6 - 73,5% dodáno)

... takže pokud tu energii vezmeš na NN a udáš na NN tak řešíš jen těch posledních 10% ztrát a těch předchozích cca 25% jsi ušetřil. ... a to nezmiňujeme účinnost výroby energie, ta je taky proklatě nízká (zvláště po započtení nutných souvisejících nákladů jako třeba rekultivace starého povrchového dolu)
michalhost píše:
23 úno 2021, 15:42
Tedy, dle mého stojíme před otázkou, jestli investovat peníze do parkovacích domů, které při velmi vysokém využití primárně elektrickými auty může posloužit jako velkokapacitní akumulátor energie a zároveň vyřešit problém s parkováním, či vystavět na předměstí dejme tomu vodíkové, či gravitační akumulátory, které mohou posloužit zrovna tak a v případě vodíku mohou do budoucna poskytnout prostředí pro vybudování strategických zásob vodíku pro budoucí generace mobility - upřímně elektromobilita je podle mě slepá vývojová větev a budoucnost je ve vodíku, který si elektřinu vyrobí sám a není závislý na okamžité dostupnosti elektřiny ze sítě.
Myslím že se uživí obojí - baterie i vodík - a bude to nějakou dobu koexistovat.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondra.kl za příspěvky (celkem 2):
Vit.Jurasek, Marek.Krejpsky

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1163
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 8661 poděkování
Dostal poděkování: 2308 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátský energetický mix - jaký?

Příspěvek od Vit.Jurasek »

michalhost píše:
23 úno 2021, 15:42
a vezměme v potaz i ztrátovost, než se energie dostane z bodu A do bodu B,
To ale není žádný argument, protože tahle rozdrobená uložiště budou stát většinou mezi aktuálním zdrojem a spotřebičem nebo velmi blízko spotřebiče, takže celková délka drátů, přes které to bude muset jít bude jen o málo delší než je dneska.

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 30211
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 30261 poděkování
Dostal poděkování: 24580 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátský energetický mix - jaký?

Příspěvek od Petr.Vileta »

Jen se tak zeptám, nevypadl vám z úvah původní účel automobilu? Mám ho totiž proto, abych jím někam dojel a to v dobu, kdy já potřebuji. U benzínu a nafty je to jednoduché. Natankováno mám, otočím klíčkem a jedu. U elektromobilu je to trochu složitější, ale pokud mám nabito, jedu. Ovšem když jsem 8 hodin dodával z baterie do sítě a najednou chci jet, tak asi moc daleko nedojedu. :)
Jen pro ilustraci https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... f6b220ee8/
Naposledy upravil(a) Petr.Vileta dne 23 úno 2021, 21:08, celkem upraveno 1 x.
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů a fórista
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

michalhost
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 5
Registrován: 23 led 2021, 21:05
Dostal poděkování: 2 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátský energetický mix - jaký?

Příspěvek od michalhost »

Ondra.kl píše:
23 úno 2021, 16:09
Myslím že se uživí obojí - baterie i vodík - a bude to nějakou dobu koexistovat.
Z dnešního pohledu a vývoje to tak rozhodně bude, o tom si myslím už není pochyb.

Uznávám, že zapojení elektromobility do pokrytí výkyvů v rozvodné síti má svůj potenciál, přesvědčili jste mě, ovšem si myslím, že bude rozhodně chvíli trvat, než se na to vybuduje infrastruktura, nemluvě o celospolečenském vývoji, kdy si lidé budou muset "dát do hlavy", že je vlastně ku prospěchu společnosti, když to auto nenechají jen tak stát, ale když přijedou do práce, tak ho nepíchnou na nabíječku, ale "vybíječku" :D vyřešit problém, kdy by se do aut montovala kombinovaná zásuvka schopná obousměrného proudu je další věc, která zatím nemá technické řešení a potřebovala by další investice do vývoje, nemluvě o tom to pak protáhnout EU jako normu, nebo aspoň doporučení pro výrobce, aby se nestalo, že obousměrné zásuvky budou pouze výjimkou a reálně valná většina aut prostě nebude takového režimu schopna.
Jinak stojím si za tím, že takto podpořit síť rozhodně svůj smysl má, ovšem investovat do vodíkových rezervoárů má podle mě z krátkodobého hlediska větší potenciál, aby se nastartoval nový vývoj ještě zelenější mobility, navíc vodík je skvělá věc na skladování energie (nejen pro auta)

Vladislav Kurz
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 52
Registrován: 01 zář 2009, 13:39
Profese: spravce pocitacovych siti a serveru
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 5 poděkování
Dostal poděkování: 37 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátský energetický mix - jaký?

Příspěvek od Vladislav Kurz »

No co sem zatim cetl, tak je vodik vsechno mozne jen ne skvela vec na skladovani ;-)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vladislav Kurz za příspěvky (celkem 2):
Petr.Vileta, Michael.Polak

Uživatelský avatar
Jan.Prokop
Místní předsednictvo
Příspěvky: 1517
Registrován: 22 dub 2009, 08:49
Profese: ITak
Bydliště: Brandýs nad Labem
Dal poděkování: 1165 poděkování
Dostal poděkování: 1732 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátský energetický mix - jaký?

Příspěvek od Jan.Prokop »

michalhost píše:
23 úno 2021, 15:42
Podle mě je to trochu kočkopes.
Jako rozumím argumentům a záleží na provedení, ale stále mi tu vyskakuje jedno velké ale. V podstatě každá dobíjecí stanice, imho zásuvka by musela být vybavena i zpětným systémem, tedy ne jen aby byla schopna dodávat energii ze sítě do auta, ale i z auta do sítě a to je poměrně velká investice do rozvodných zařízení po celé zemi.
Jenže ta investice bude tak jako tak, protože ty auta pokud se mají rozšířit, tak na stávající kapacitě sítě prostě nenabiješ a bude muset být trochu "chytrá", protože hloupá nemůže zvládnout to, že na sídliště ti přijede mezi 18 a 19 hod 1000 aut a všichni budou nabíjet přes 16A zásuvku.

Uživatelský avatar
Jan.Prokop
Místní předsednictvo
Příspěvky: 1517
Registrován: 22 dub 2009, 08:49
Profese: ITak
Bydliště: Brandýs nad Labem
Dal poděkování: 1165 poděkování
Dostal poděkování: 1732 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátský energetický mix - jaký?

Příspěvek od Jan.Prokop »

Petr.Vileta píše:
23 úno 2021, 16:51
Jen se tak zeptám, nevypadl vám z úvah původní účel automobilu? Mám ho totiž proto, abych jím někam dojel a to v dobu, kdy já potřebuji. U benzínu a nafty je to jednoduché. Natankováno mám, otočím klíčkem a jedu. U elektromobilu je to trochu složitější, ale pokud mám nabito, jedu. Ovšem když jsem 8 hodin dodával z baterie do sítě a najednou chci jet, tak asi moc daleko nedojedu. :)
Jen pro ilustraci https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... f6b220ee8/
Jednoduše, víš že o všední dny jezdíš do práce a z práce 50km, necháš si 50% rezervu, tj dojezd 75km, tvoje auto má max dojezd 300km, nastavíš si to na autě a prostě ta kapacita navíc se bude moci použít na tyhle účely a budeš za to dostávat zaplaceno.

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 30211
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 30261 poděkování
Dostal poděkování: 24580 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátský energetický mix - jaký?

Příspěvek od Petr.Vileta »

Jan.Prokop píše:
24 úno 2021, 11:48
Jednoduše, víš že o všední dny jezdíš do práce a z práce 50km, necháš si 50% rezervu, tj dojezd 75km, tvoje auto má max dojezd 300km, nastavíš si to na autě a prostě ta kapacita navíc se bude moci použít na tyhle účely a budeš za to dostávat zaplaceno.
To by ovšem museli platit zlatem :D Ty předpokládáš, že pojedu do práce a pak rovnou domů a že si to naplánuji na každý den. Jenže já přijedu do práce, dám auto "vybíjet" a v půl třetí mi zavolá žena, že mám zajet 15 km do supermarketu, protože v TV běžela reklama, že ode dneška mají levnější brambory a květák, tak mám koupit 4 květáky a 50 kg brambor. Jenže já mám nabito přesně na cestu domů + malou rezervu na nečekané překážky na cestě. A to nemluvím o situaci například někde v Krkonoších, kde jedeš do práce 30 km, tak si to naplánuješ, ale ujedeš prvních 10 a tam tě to vyžene na objížďku dlouhou dalších 20 km (protože tam jiná silnice nevede). Takže z původní trasy 30 km je najednou 50 a zpátky domu je to z 30 45, protože zase jedeš jinudy. Ono se to stává dokonce i u nás v krajském městě, že normální trasa je 5 km, jenže tam tramvaj narazila do autobusu a vypadla z kolejí, tak se několik hodin jezdí objízdnou trasou přes půl města a je to třeba 15-20 km. A už vůbec nemluvím o tom, že vyjedu za tepla, ale během dne se ochladí a zpátky bych buď musel mrznout, nebo si zapnu topení, ale zkrátím dojezd o 20-30 km. https://www.garaz.cz/clanek/elektromobi ... m-21001094
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů a fórista
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Rychlá odpověď

   
Odpovědět

Zpět na „Průmysl a obchod“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Agent DZ a 0 hostů